Prowadzisz biznes w branży e-commerce? Jednym ze wskaźników, których wartość musisz na bieżąco kontrolować, jest współczynnik konwersji. Sprawdź, czym jest współczynnik konwersji i dowiedz się, jak można go zoptymalizować.
Czym jest współczynnik konwersji?
Aby zrozumieć, czym jest współczynnik konwersji, trzeba zacząć od terminu „konwersja”. Czym jest konwersja? Najprościej mówiąc, to sytuacja, gdy użytkownik znajdujący się na stronie internetowej wykonuje pożądane działanie – reaguje na wezwanie do działania zamieszczone na stronie czy w e-sklepie. W branży e-commerce za podstawową formę konwersji można uznać zakup oferowanego produktu. Ale nie tylko – właściciel strony może także oczekiwać, że użytkownik:
- Podzieli się opinią. Dzięki temu sklep internetowy będzie bardziej wiarygodny dla osób, które go jeszcze nie znają.
- Zapisze się na newsletter. Pozwoli mu to na otrzymywanie informacji o nowościach, promocjach czy nowych wpisach na blogu.
- Założy konto. Jeżeli użytkownik założy konto, można liczyć, że w przyszłości wróci, aby kupić upatrzony produkt.
Wiedząc, czym jest konwersja, łatwo odpowiedzieć na pytanie, czym jest współczynnik konwersji – wyraża on, ilu użytkowników strony internetowej odpowiedziało na wezwanie. Posługując się powyższymi przykładami – parametr ten wskazuje, ile osób zdecydowało się np. na zakup produktu czy zapisanie się do newslettera. Współczynnik konwersji jest wyrażany w procentach.
Przykład: Współczynnik konwersji wynoszący 3 proc. oznacza, że 30 na 1000 użytkowników strony internetowej wykonało pożądaną akcję.
Jak poprawić współczynnik konwersji w e-commerce?
Wielu właścicieli e-sklepów dostrzega korzyści płynące z optymalizacji współczynnika konwersji. Aby go jednak poprawić, trzeba podjąć przemyślane kroki. Od czego zacząć? Jak można przeczytać na stronie internetowej: https://pragmago.tech/pl/porada/czym-jest-wspolczynnik-konwersji-jak-uzyskac-wysoka-konwersje-w-e-commerce/, podstawą jest diagnoza problemu. Inaczej mówiąc, należy wskazać źródło niskiej konwersji. To wymaga analizy – należy przyjąć punkt widzenia potencjalnego użytkownika.
Przykład: Użytkownicy e-sklepu mogą nie konwertować z uwagi na dużą liczbę kroków, które trzeba wykonać, aby kupić produkt.
Podczas usuwania zdiagnozowanych problemów pośpiech nie jest wskazany – zmiany należy wprowadzać krok po kroku. Ważne jest też monitorowanie, jak wdrożone modyfikacje wpływają na współczynnik konwersji. Nie zawsze rezultaty są pozytywne – czasem dostrzeżony problem może okazać się mało istotny dla użytkownika. I przeciwnie – niekiedy pozornie małe zmiany mogą zapewnić duży efekt.
Współczynnik konwersji – na co jeszcze zwrócić uwagę?
Branża e-commerce jest mocno zróżnicowana – sklepy internetowe oferują produkty z różnych kategorii. To również należy uwzględnić, porównując współczynniki konwersji. Przykładowo przeciętny współczynnik konwersji wynosi między 2 a 4 proc. Jednak dużo niższy jest on w przypadku sklepów z branży meblarskiej (poniżej średniej). Powód jest prosty – w przypadku takich produktów klienci nie są skłonni do podejmowania decyzji pod wpływem impulsu.
Warto też pamiętać, że optymalizacja konwersji to proces ciągły, a nie jednorazowy – w tym przypadku często nie wystarczy poprawić tylko jednego elementu. Owszem, taka zmiana może przynieść oczekiwany rezultat, ale często tylko na chwilę. Powody bywają różne – zmienić mogą się choćby przyzwyczajenia użytkowników. A to oznacza, że konieczne będzie ponowne wprowadzenie modyfikacji oraz kontrolowanie wyników.