Szukasz sposobu, żeby zwiększyć ruch na stronie, zbudować świadomość marki i poprawić doświadczenia użytkowników? Zadbaj o pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Zastanawiasz się, co wpływa na pozycjonowanie stron www? Czynników rankingowych jest wiele, a ponadto regularnie można przeczytać o dynamicznych zmianach i aktualizacjach algorytmów wyszukiwarki. Zanim zaplanujesz strategię SEO, sprawdź, z jakich systemów korzysta Google!
Jak wygląda pozycjonowanie stron internetowych?
Wiedza, autorytet i doświadczenie – E-E-A-T
Koncepcja E-E-A-T (dawniej E-A-T) pojawiła się w 2014 roku, a dziś jest ona jednym z kluczowych elementów SEO. Google ocenia jakość strony, biorąc pod uwagę jej wiedzę, autorytet, wiarygodność i doświadczenie. Wytyczne dotyczą zarówno całej witryny, jak i pojedynczych podstron. Odgrywają one szczególnie ważną rolę w przypadku stron, których zawartość merytoryczna może subiektywnie wpłynąć na zachowania użytkowników – tu mamy do czynienia przede wszystkim z takimi tematami, jak pozyskiwanie informacji o stanie zdrowia, stabilności finansowej, bezpieczeństwie czy szczęściu. Zastanawiasz się, jak w takich branżach i innych zaplanować pozycjonowanie stron internetowych?
Treści pisane przez wiarygodnych ekspertów
Google zwraca uwagę nie tylko na jakość artykułów SEO, lecz także kwalifikacje twórców. Biegła znajomość branży nie jest tak istotna na portalach plotkarskich, ale w przypadku portali finansowych, medycznych czy prawnych odgrywa kluczową rolę. Aby znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania, powinniśmy zlecić pisanie tekstów ekspertom lub przynajmniej skierować je do merytorycznej weryfikacji. Dzięki temu dajemy znać robotom wyszukiwarek, że zamieszczane treści są przydatne i wiarygodne dla odbiorców.
Wzrost wiarygodności witryny
Aby wzbudzić zaufanie użytkowników, warto wdrożyć certyfikat SSL na swojej stronie. Dzięki temu pokażemy odbiorcom, że dbamy o ich bezpieczeństwo, ponieważ ich dane są należycie chronione. Google potwierdza, że certyfikat SSL jest jednym z czynników rankingowych, co oznacza, że wspiera on pozycjonowanie stron internetowych. Zaufanie jest kluczowym elementem w koncepcji E-E-A-T, a wiedza, doświadczenie i wiarygodność pomagają w jego budowaniu.
Unikanie duplikacji treści i wyników wyszukiwania
Pozycjonowanie stron związane jest też z systemami tzw. deduplikacji, które wyświetlają tylko najtrafniejsze treści. Dzięki temu pozwalają one uniknąć powielania treści, ta sama zasada dotyczy też fragmentów z odpowiedzią. Jeśli serwis pojawi się w boksie z polecanymi fragmentami, nie wyświetli się już na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. W ten sposób użytkownicy łatwiej znajdą pomocne informacje.
Podstawa optymalizacji i pozycjonowanie stron www – najważniejsze czynniki rankingowe Google
Zanim zabierzesz się za pozycjonowanie strony, powinieneś poznać systemy rankingowe Google. Ważną rolę od kilku lat odgrywa w systemie rankingowym Google tak zwany BERT, który bazuje na uczeniu się maszynowym i wyłapuje znaczenia oraz intencje z kombinacji słów. Uwzględnia pełny kontekst słowa, patrząc na frazy, które występują przed i po słowie kluczowym. Ten mechanizm przede wszystkim bazuje na jak najlepszym zrozumieniu intencji zapytań, czyli ludzkiego języka.
Na skuteczność pozycjonowania stron www wpływają liczne zaawansowane systemy rankingowe, wśród których wymienia się:
- system domen o dopasowaniu ścisłym – podczas ustalania trafności treści do wyszukiwania uwzględnia się nazwę domeny,
- MUM – system AI rozumie i potrafi wygenerować język, na razie nie służy do ustalania pozycji stron w wynikach wyszukiwania,
- system przydatności treści (helpful content) – preferuje unikalne i przydatne treści dla odbiorców, a nie teksty pisane głównie pod roboty Google,
- dopasowanie neuronowe – rozumie koncepcje na stronach www i zapytaniach, a także dopasowuje je do siebie,
- systemy aktualności – w pierwszej kolejności wyświetlają się najnowsze wiadomości i artykuły dla zapytań, w przypadku których jest to wskazane,
- systemy wiadomości lokalnych – rozpoznają i wyświetlają lokalne źródła wiadomości,
- system analizy linków i PageRank – analizuje powiązania pomiędzy linkującymi do siebie witrynami.
Co ciekawe, na pozycję strony w wynikach wyszukiwania wpływają też systemy informacji kryzysowych, dzięki którym otrzymujemy aktualne i przydatne informacje najszybciej jak to możliwe.